ISSN 2612-2553
RICONOSCIUTA DALL'ANVUR COME RIVISTA SCIENTIFICA PER LE AREE 08 (ARCHITETTURA) E 10 (SCIENZE STORICO-ARTISTICHE)
ABSTRACTS
ANTONIO DAVID FIORE – IL MOSAICO IN ITALIA NEL PERIODO TRA LE DUE GUERRE: LA COMMITTENZA PUBBLICA
This essay proposes a non-chronological itinerary of the most significant mosaic creations in the context of public commissions in Italy during the interwar period; the main issues discussed are: the reasons why the mosaic was once again considered ‘significant’; its interpretation and methods of application; the relationship between artists and artisans, and between the former and the dominant ideology.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
ALESSANDRA VACCARI – MODA E QUEER NEI FIORI ALL’OCCHIELLO DI FILIPPO DE PISIS
This article addresses the role paid by buttonhole flowers in the men’s attire in 1910-1930s Italy. It investigates how flowers have been worn and how they negotiated gender roles in a perspective that combines eco-criticism, history of art, history of fashion and queer theory. The different range of cultural meanings that the boutonnière embodied is explored through the emblematic figure of Italian aesthete, writer, and painter Filippo de Pisis (1896- 1956) and his considerations on the art of wearing flowers. This article investigates de Pisis’ aesthetic and political interests regarding flowers, in the cultural climate of a period in which fascism rose to power in Italy. Flowers, fashion, and elegance provided a destabilising response to the fascist aestheticisation of politics, as de Pisis helps to highlight.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
ANTONELLA CAPITANIO – MARIO FAVILLA: UN ARGENTIERE LUCCHESE CON UNO SGUARDO STORICO
A notebook with dates ranging from 1923 to 1937 gives evidence of the historical attention by the lucchese silversmith Mario Favilla (1899-1959), who took notes and drawings of the guarantee marks that he found impressed on ancient silverware entrusted to him for cleaning or restoration: a type of attention not widespread in Italy at the time, which allows to know the author of objects, in some cases now even lost.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
GIORGIO LEVI – UNA NOTA SU UN MOBILE INEDITO DI ALFIO FALLICA
The note presents an important déco piece of furniture by Alfio Fallica, hitherto unpublished, exhibited, together with other known pieces of furniture, at the Triennale di Monza in 1930. The documentation of unpublished works by Fallica is completed by the images of a small ivory cube, with inlays of tortoiseshell, mother of pearl and ebony.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
BRUNA NICCOLI – ARTISTI PER IL PALCOSCENICO DEL NOVECENTO. ICONICI COSTUMI DI SARTORIA TEATRALE ITALIANA
Artists for the stage of the twentieth century. Iconic Italian theatrical tailoring costumes. This article discusses some of the ways in which the Art of Costume has designed and produced technically quality artifacts creating spectacular costumes by Cerratelli tailoring in Florence (1914-1995). Since 2005 there has been a collaboration with the University of Pisa in the cataloguing of the costume collection of the Cerratelli Foundation (Pugnano, San Giuliano Teme, Pisa), particularly on themes related to historic costumes for lyric or cinema, costumes for ballet and inventive costumes for theatre. Cerratelli Foundation can boast intense years of activity marked by some important exhibitions (2005-2021), but above all by profitable research activity conducted in collaboration with the Department of Civilization and Forms of Knowledge of Pisa University. As a result, a rich selection of costumes, is available on the portal Europeana Fashion, of which the Foundation is a partner. From this fantastic archive of Italian cultural heritage, is offered a selection on costumes painted by some excellent Italian Artists of the twentieth century. Aldo Calvo (1906-1991) creates an imposing costume for Magic Flute (1940) and the character of the Queen of the night, which is an example of pictorial decoration and colors the feathers of a bright red to identify the ambivalent spirituality of Papageno, that a bodice of blue-blue feathers makes man-bird, while a lively chromatic fantasy dresses his Papagena. Luciano Damiani (1923-2007) for the Abduction from the Serraglio of Mozart’s (art director Giorgio Strehler, 1965) plays on the fabrics of the costumes with light effects that make school and turns performers into silhouette. Renato Guttuso (1912-1987) and Mino Maccari (1919-1989) bring their own artistic vein working at the festival of Maggio Musicale Fiorentino, in whose archives are kept the figurines of the colorful and original costumes: Guttuso La giara (ballet, 1957); Maccari Il naso (1964) and Falstaff (1970), both directed by Eduardo De Filippo. The work of these artists has marked the history of the Italian theatrical costume. In contrast to the pictorial tradition are the experiments of the seventies, a decade characterized by the use of new materials and bold shapes as great illustrate the costumes of Corrado Cagli (1910-1976) for lyric and Maria Antonietta Gambaro (1929-1981) for ballet. In the same years Cerratelli workshop realizes tailoring perfection costumes and choice of high quality materials from the sketch of Anna Anni (1926-2011), demonstrating the coverage of trends. A dense core of costumes was designed and created by Emanuele Luzzati (1921-2007) to whom we could not fail to pay homage in the year of its centenary: the artisan of the theatre, as he liked to define himself, commissioned about 800 costumes to Cerratelli tailoring for lyric (Gioacchino Rossini and Wolfang Amadeus Mozart) and ballet (Igor Stravinskij). The style of Luzzati is imposed in the use of painted and printed fabrics, in the models of the costumes that with great attention reproduce his colorful figurines, real characters of the show.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
ANNA MARIA RUTA – ANTICHE, PICCOLE, MA PREZIOSE FABBRICHE DI SICILIA
The paper traces the history of two small but significant Sicilian ceramic factories, active in the last century, producing some valuable artefacts, now hard to find: the Coniglione and the Vella. Some well-known artists worked in them, who signed plates, vases and other artifacts with icons referable to their major works. Caltagirone, one of the best known Sicilian ceramic centers, Catania were the places of production. The research on Coniglione also revealed some interesting ceramics, the model of which is to be attributed to the futurist Pippo Rizzo. Today it remains only to regret its disappearance.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
Teresita Scalco – Paolo De Poli e Pietro Melandri. Corrispondenze di vita e smalti
This paper intends to reveal through the correspondence between the Italian artisans Paolo De Poli and Pietro Melandri, ceramic and enamel masters, the intertwining of evolutions and their artistic contaminations. The unpublished letters express their mutual professional esteem, their artistic admiration, the exchange of materials, advices and shared values. In particular, both of them after World War II were active players in the enhancement and defense of Italian artistic craftsmanship.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
Giorgio Levi – Una prima ricognizione dei disegni di Tomaso Buzzi per la Galleria della Ceramica alla Triennale di Monza del 1930
The paper presents and comments on the preparatory drawings by Tomaso Buzzi for the preparation of the Gallery of Ceramics at the 1930 Triennale di Monza.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
Enzo Biffi Gentili – Col-lezioni magistrali di Andrea Salvatori
Andrea Salvatori was born in Faenza in 1975. In 1995 he graduated from the the State Institute of Ceramic Art “Gaetano Ballardini” in Faenza, in 2000 he graduated in Sculpture at the Academy of Fine Arts in Bologna, in 2009 he won ex-aequo the 56th International Competition of Contemporary Ceramic Art – Faenza Prize. He has held more than twenty solo exhibitions, in Italy and in the United Kingdom, many of which, in the last decade, in prestigious public exhibition venues, such as the Museum of San Domenico in Imola in 2012; the Museum of Lissone in 2013; the Civic Museum of Industrial Art – Davia Bargellini Gallery in Bologna and the Municipal Art Gallery in Faenza in 2016; the Gaetano Filangieri Civic Museum in Naples in 2017; the Palazzo Ducale in Genoa, the Civic Art Gallery Palazzo Gavotti, the Sistine Chapel Apartments of Pius VII in Savona, the MuDA Casa Museo Jorn in Albisola Marina in 2020-2021. He is a still young and widely musealized artist whose work, since initial training, is characterized by the constant and contemporary practice of sculpture and pottery. However, until now, his countless vases, almost always objets trouvés, have not enjoyed careful criticism. For the first time this essay is exclusively dedicated to the interpretation of this fundamental part of Salvatori’s work, which also derives from his collecting obsession (to demonstrate, on the other hand, that the tradition of the so-called ceramic modernariato, in English Mid Century Modern, even the minor one, continues to be a fundamental source for new aesthetic and art-design adventures).
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.
Claudia Casali – Alfonso Leoni, genio ribelle
The anthology organized at MIC in Faenza is a tribute to Alfonso Leoni (1941-1980), an artist who died prematurely and who left a great legacy for ceramic sculpture. Genius and talent are his distinctive features, as can be seen in the extensive production, texts and actions taken to defend art and ceramics. Leoni was a meteor, a son of his time, embodying the protests and avant-garde movements of the 1960s and 1970s.
Giorgio Levi, triestino di nascita e pisano di adozione, è stato professore ordinario di Informatica fino al 2012: uno dei fondatori della prestigiosa scuola pisana, ricercatore noto a livello internazionale, insignito dell’ordine del Cherubino. Da anni collezionista di ceramica italiana del primo novecento, si è trasformato in studioso, dedicandosi alla riscoperta e valorizzazione di ceramisti, manifatture e distretti ceramici dimenticati o mai studiati in modo scientifico. Ha pubblicato 7 libri e curato 2 mostre.